Geraakt u er nog aan uit? Op de Brugse ring R30 mag je sinds begin deze maand nog maar 50 in plaats van 70 kilometer per uur rijden op bepaalde stukken. Op andere plaatsen blijft dan weer 70 per uur als maximumsnelheid gelden. Gisteren werden alsnog bijkomende borden geplaatst. "Controles vinden pas binnen enkele weken plaats", zegt Dirk Vanhuysse van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Was het nu 50, 70 of 90? Niet alleen zijn sinds 1 januari de maximumsnelheden langs de gewestwegen van 90 naar 70 kilometer per uur gedaald, ook op de Brugse ring R30 moet je tegenwoordig oplettend zijn. Op het stuk tussen de voorkant van het station (de Chantrellstraat, red.) en de Buffelbrug mag je niet sneller meer dan 50 kilometer per uur rijden. Niet dat je daar in het verleden veel snelheid kon maken, maar de aanpassing is wel opmerkelijk. Ook aan de Sint-Pieterskaai is diezelfde snelheidsaanpassing gebeurd. "We streven naar meer harmonisering in het straatbeeld", motiveert Dirk Vanhuysse van AWV. "Op de Brugse ring rijd je nog binnen de bebouwde kom. Daar geldt in principe altijd de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, behalve als dat anders aangegeven wordt. Al op heel wat plaatsen, zoals op de kleine ring, is de snelheid beperkt tot 50 kilometer per uur. We trekken dat nu door van aan de Buffelbrug tot aan de voorkant van het station. Daar staan nu al veel verkeerslichten, een tunnel met ondergrondse parkeergarage en de Unesco-rotonde. Ook aan het station kan je eigenlijk niet veel sneller rijden." 'Harmonisering' In de loop van de dag werden gisteren verkeersborden geplaatst met de aanduiding van de nieuwe regeling. Eerst leek dat niet nodig. "Maar we moeten er toch een aantal plaatsen bij het begin en einde van de zone 50", zegt Vanhuysse. "Zo is de situatie een stuk duidelijker voor de automobilisten." Ook aan de Sint-Pieterskaai was dat het geval. Maar hoewel de Vlaamse overheid streeft naar 'harmonisering', is de situatie er voor de chauffeurs niet op verbeterd. Zodra ze de hoge brug aan de Bargeweg passeren, mag er weer 70 kilometer per uur gereden worden, om dat een beetje verder aan de Kruispoort opnieuw 'maar' 50 per uur te mogen rijden. "Dat klopt", erkent Vanhuysse. "Er is een langetermijnplan, een visienota, om de ring R30 volledig onder de regeling van maximum 50 kilometer per uur te laten vallen. Maar daarvoor moeten er nog grote investeringen gebeuren. Dat is nog niet voor morgen." Flitsen Niettemin lijkt de kans op boetes voor de automobilisten nu nog groter geworden. Zeker als er straks geflitst wordt voor wie de 'ramp' van de Bargeweg naar beneden rijdt richting station. Daar start immers de zone waar je maar 50 kilometer per uur meer mag rijden. De lokale politie Brugge laat weten dat er de komende dagen een mobiele tekstkar komt, waar je als chauffeur zal zien hoeveel je snelheid op dat bepaald punt is. Pas binnen enkele weken wordt er ook effectief op snelheid gecontroleerd.
gepost 8 years ago, op vrijdag, 20 januari 2017 door
Geraakt u er nog aan uit? Op de Brugse ring R30 mag je sinds begin deze maand nog maar 50 in plaats van 70 kilometer per uur rijden op bepaalde stukken. Op andere plaatsen blijft dan weer 70 per uur als maximumsnelheid gelden. Gisteren werden alsnog bijkomende borden geplaatst. "Controles vinden pas binnen enkele weken plaats", zegt Dirk Vanhuysse van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV).
Was het nu 50, 70 of 90? Niet alleen zijn sinds 1 januari de maximumsnelheden langs de gewestwegen van 90 naar 70 kilometer per uur gedaald, ook op de Brugse ring R30 moet je tegenwoordig oplettend zijn. Op het stuk tussen de voorkant van het station (de Chantrellstraat, red.) en de Buffelbrug mag je niet sneller meer dan 50 kilometer per uur rijden. Niet dat je daar in het verleden veel snelheid kon maken, maar de aanpassing is wel opmerkelijk. Ook aan de Sint-Pieterskaai is diezelfde snelheidsaanpassing gebeurd. "We streven naar meer harmonisering in het straatbeeld", motiveert Dirk Vanhuysse van AWV. "Op de Brugse ring rijd je nog binnen de bebouwde kom. Daar geldt in principe altijd de maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, behalve als dat anders aangegeven wordt. Al op heel wat plaatsen, zoals op de kleine ring, is de snelheid beperkt tot 50 kilometer per uur. We trekken dat nu door van aan de Buffelbrug tot aan de voorkant van het station. Daar staan nu al veel verkeerslichten, een tunnel met ondergrondse parkeergarage en de Unesco-rotonde. Ook aan het station kan je eigenlijk niet veel sneller rijden."
'Harmonisering' In de loop van de dag werden gisteren verkeersborden geplaatst met de aanduiding van de nieuwe regeling. Eerst leek dat niet nodig. "Maar we moeten er toch een aantal plaatsen bij het begin en einde van de zone 50", zegt Vanhuysse. "Zo is de situatie een stuk duidelijker voor de automobilisten." Ook aan de Sint-Pieterskaai was dat het geval. Maar hoewel de Vlaamse overheid streeft naar 'harmonisering', is de situatie er voor de chauffeurs niet op verbeterd. Zodra ze de hoge brug aan de Bargeweg passeren, mag er weer 70 kilometer per uur gereden worden, om dat een beetje verder aan de Kruispoort opnieuw 'maar' 50 per uur te mogen rijden. "Dat klopt", erkent Vanhuysse. "Er is een langetermijnplan, een visienota, om de ring R30 volledig onder de regeling van maximum 50 kilometer per uur te laten vallen. Maar daarvoor moeten er nog grote investeringen gebeuren. Dat is nog niet voor morgen."
Flitsen Niettemin lijkt de kans op boetes voor de automobilisten nu nog groter geworden. Zeker als er straks geflitst wordt voor wie de 'ramp' van de Bargeweg naar beneden rijdt richting station. Daar start immers de zone waar je maar 50 kilometer per uur meer mag rijden.
De lokale politie Brugge laat weten dat er de komende dagen een mobiele tekstkar komt, waar je als chauffeur zal zien hoeveel je snelheid op dat bepaald punt is. Pas binnen enkele weken wordt er ook effectief op snelheid gecontroleerd.