De stad heeft het reglement klaar voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone met de wagen. Vanaf 3 april zal iedereen die de binnenstad inrijdt zeker vijf dagen op voorhand een vergunning moeten aanvragen. Vooral aannemers vrezen het nieuwe reglement. "Een opdracht van een dag in de Mageleinstraat, daar bedanken we liever voor", klinkt het. ERIK DE TROYER Uit tellingen blijkt dat er elk uur meer dan 100 wagens door de voetgangerszone rijden. Een deel daarvan heeft een vergunning maar vaak gaat het ook om verdwaalde toeristen die geen flauw idee hebben dat ze in een voetgangersgebied rijden of om aannemers en leveranciers die in het centrum moeten zijn. De stad heeft zich nu voorgenomen om die eindeloze stroom aan auto's in de voetgangerszone in te dijken. Rondom de stadskern worden nummerplaatcamera's geplaatst. Men bekijkt voor elke gescande nummerplaat of ze voorkomt in de vergunningsdatabase. Als de nummerplaat niet gevonden wordt, riskeert de overtreder vanaf april een boete van 55 euro. Negen categorieën De stad heeft nu bepaald wie zo'n vergunning kan krijgen, en op welke manier. Het is een - zelfs naar Gentse normen - vrij complexe materie geworden. Er zijn 9 categorieën automobilisten die in aanmerking komen voor een vergunning: bewoners van het voetgangersgebied, bezoekers van bewoners, zorgverstrekkers, leveranciers gevestigd in het voetgangersgebied, vervoer van minder mobiele personen (zowel privé als georganiseerd), marktkramers, aannemers en automobilisten die moeten laden en lossen. Een vergunning kan tot zes maanden geldig zijn maar moet wel minstens vijf dagen op voorhand aangevraagd worden bij het mobiliteitsbedrijf. Daar wordt de aanvraag bestudeerd en al dan niet goedgekeurd. In gevallen van hoogdringendheid kan de termijn ingekort worden. De chauffeur moet dan wel kunnen aantonen dat er een dwingende reden was. In het reglement staat alvast dat vergetelheid en niet op de hoogte zijn van het reglement onvoldoende motivatie zijn. Wie toch tegen de lamp loopt heeft één dag de tijd om de reden van de overtreding mee te delen aan het mobiliteitsbedrijf met bewijsstukken. De vergunning geeft in de meeste gevallen enkel toegang tot het voetgangersgebied via bepaalden 'poorten'. Enkel bewoners mogen via elke invalsweg naar het centrum rijden. Vooral de Gentse aannemers zien het niet goed komen met de nieuwe regeling. "Het wordt inderdaad moeilijk om nog klussen te doen in hartje Gent en ik vrees dat het de klant zal zijn die hier in de meeste gevallen voor opdraait", zegt loodgieter Peter D'Hondt. "We zullen ons op een eind van de werkplek moeten parkeren, betalend. Daar zal rekening mee gehouden worden bij het maken van een offerte. Praktisch is het niet om te werken met alle materiaal 500 meter in de camionette. Om eerlijk te zijn zijn er veel aannemers die afhaken als er een klus in het voetgangersgebied moet gebeuren. Een kleine klus van een uur of twee kan nog net als het 's ochtends kan gebeuren maar een hele dag werken in pakweg de Mageleinstraat, dat is gewoon onmogelijk", zegt hij. Sandra van Renterghem (N-VA) bevestigde op de gemeenteraad de bevindingen. "Heel wat centrumbewoners klagen dat ze 5 tot 10 aannemers moeten bellen om er één te vinden die het wil doen", zegt ze. "Weinig veranderd" Volgens mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) verandert er weinig voor de werkomstandigheden van de vaklui. "Ook vandaag is het al verboden om in het voetgangersgebied te parkeren. Dat moet gebeuren in de ondergrondse parkings of op de officiële parkings buiten de voetgangerszone. Op zich wijzigt er dus niets voor hen." Vanaf 1 februari zal men vergunningen kunnen aanvragen. De eigenlijke start van het systeem volgt op 3 april 2017.
gepost 8 years ago, op donderdag, 22 december 2016 door
De stad heeft het reglement klaar voor het in- en uitrijden van de voetgangerszone met de wagen. Vanaf 3 april zal iedereen die de binnenstad inrijdt zeker vijf dagen op voorhand een vergunning moeten aanvragen. Vooral aannemers vrezen het nieuwe reglement. "Een opdracht van een dag in de Mageleinstraat, daar bedanken we liever voor", klinkt het. ERIK DE TROYER Uit tellingen blijkt dat er elk uur meer dan 100 wagens door de voetgangerszone rijden. Een deel daarvan heeft een vergunning maar vaak gaat het ook om verdwaalde toeristen die geen flauw idee hebben dat ze in een voetgangersgebied rijden of om aannemers en leveranciers die in het centrum moeten zijn. De stad heeft zich nu voorgenomen om die eindeloze stroom aan auto's in de voetgangerszone in te dijken. Rondom de stadskern worden nummerplaatcamera's geplaatst.
Men bekijkt voor elke gescande nummerplaat of ze voorkomt in de vergunningsdatabase. Als de nummerplaat niet gevonden wordt, riskeert de overtreder vanaf april een boete van 55 euro.
Negen categorieën De stad heeft nu bepaald wie zo'n vergunning kan krijgen, en op welke manier. Het is een - zelfs naar Gentse normen - vrij complexe materie geworden. Er zijn 9 categorieën automobilisten die in aanmerking komen voor een vergunning: bewoners van het voetgangersgebied, bezoekers van bewoners, zorgverstrekkers, leveranciers gevestigd in het voetgangersgebied, vervoer van minder mobiele personen (zowel privé als georganiseerd), marktkramers, aannemers en automobilisten die moeten laden en lossen.
Een vergunning kan tot zes maanden geldig zijn maar moet wel minstens vijf dagen op voorhand aangevraagd worden bij het mobiliteitsbedrijf. Daar wordt de aanvraag bestudeerd en al dan niet goedgekeurd. In gevallen van hoogdringendheid kan de termijn ingekort worden. De chauffeur moet dan wel kunnen aantonen dat er een dwingende reden was. In het reglement staat alvast dat vergetelheid en niet op de hoogte zijn van het reglement onvoldoende motivatie zijn. Wie toch tegen de lamp loopt heeft één dag de tijd om de reden van de overtreding mee te delen aan het mobiliteitsbedrijf met bewijsstukken.
De vergunning geeft in de meeste gevallen enkel toegang tot het voetgangersgebied via bepaalden 'poorten'. Enkel bewoners mogen via elke invalsweg naar het centrum rijden.
Vooral de Gentse aannemers zien het niet goed komen met de nieuwe regeling.
"Het wordt inderdaad moeilijk om nog klussen te doen in hartje Gent en ik vrees dat het de klant zal zijn die hier in de meeste gevallen voor opdraait", zegt loodgieter Peter D'Hondt. "We zullen ons op een eind van de werkplek moeten parkeren, betalend. Daar zal rekening mee gehouden worden bij het maken van een offerte. Praktisch is het niet om te werken met alle materiaal 500 meter in de camionette. Om eerlijk te zijn zijn er veel aannemers die afhaken als er een klus in het voetgangersgebied moet gebeuren. Een kleine klus van een uur of twee kan nog net als het 's ochtends kan gebeuren maar een hele dag werken in pakweg de Mageleinstraat, dat is gewoon onmogelijk", zegt hij.
Sandra van Renterghem (N-VA) bevestigde op de gemeenteraad de bevindingen. "Heel wat centrumbewoners klagen dat ze 5 tot 10 aannemers moeten bellen om er één te vinden die het wil doen", zegt ze.
"Weinig veranderd" Volgens mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) verandert er weinig voor de werkomstandigheden van de vaklui. "Ook vandaag is het al verboden om in het voetgangersgebied te parkeren. Dat moet gebeuren in de ondergrondse parkings of op de officiële parkings buiten de voetgangerszone. Op zich wijzigt er dus niets voor hen."
Vanaf 1 februari zal men vergunningen kunnen aanvragen. De eigenlijke start van het systeem volgt op 3 april 2017.