Bob-controles door de snelwegpolitie? Zo weinig mogelijk. 's Nachts politie op het water of in stations? Vergeet het. ACV-voorzitter van Oost-Vlaanderen Dirk Schockaert uit met een ludieke kerstboodschap, in kerstmanpark, zijn ongenoegen. "Zo kan het echt niet langer. Onze mensen, die zo goed werk leveren, geraken gedemotiveerd en moeten afrekenen met een burn-out." JURGEN EECKHOUT, SABINE VAN DAMME De federale politie kampt al lange tijd met een groot personeelstekort in het hele land. Dat is een publiek geheim, dat alleen maar versterkt werd door de inzet op terreur en de illegalenproblematiek. "Dat daarop wordt ingezet is normaal. Maar het gewone werk moet ook gedaan worden", zegt Schockaert. Verkleed als kerstman maakte hij een filmpje waarin duidelijk was dat er vanalles moet veranderen. "Anders is het gedaan met de federale politie." Als we kijken naar de scheepvaartpolitie, zien we eenpersoneelstekort van 60 procent. "Zo is er maar één patrouilleboot die sporadisch wordt ingezet. 's Nachts is er nooit politie te water. Gelukkig zijn we gespaard gebleven van zware aanvaringen en calamiteiten, want aan onze haven liggen heel wat Seveso-bedrijven (chemische bedrijven, red.). Slechts met 28 politiemensen moet de Gentse scheepvaartpolitie instaan voor de basispolitiezorg, voor het Schengen-grenstoezicht en voor alle taken op vlak van scheepvaart voor groot Oost-Vlaanderen. Overdag wordt al twee jaar met een minimumbezetting gewerkt. Tijd voor controles op drugs, chemicaliën, ... is er niet meer. Boten die vijftien jaar oud zijn en niet meer werken, worden vervangen door nog oudere boten die toevallig nog werken." Maar ook de collega's van de wegpolitie zitten volgens Schockaert met de handen in het haar. Verouderde wagenparken, met wagens met meer dan 400.000 kilometer op de teller, zijn er jammer genoeg wel. "Ga dan eens achter snelle voertuigen aan. In België is er nood aan 130 nieuwe voertuigen, terwijl we er voorlopig maar 50 krijgen. Ik durf niet te denken hoe laag het aantal wagens voor onze Oost-Vlaamse posten zal zijn. Bob-campagnes? Het absolute minimum." Bij de spoorwegpolitie van hetzelfde laken een broek. "Avond - of nachtwerk is uit den boze. Politiemensen in een station op een laat uur tegenkomen, dat zou echt al moeten lukken." Op instorten Dan zwijgen we nog over de accommodatie waarin de federale flikken moeten werken. Sommige gebouwen, zoals dat aan de Groendreef in Gent, staan bij wijze van spreken net niet op instorten. "Stenen liggen er los, het beton is rot. Het water is soms bruin. Toestanden die je hier toch niet verwacht." Schockaert denkt echter aan het welzijn van zijn mensen. "Zij hebben ook allemaal een gezin. Maar dat moet allemaal wijken. Sommigen staan zelfs met dertig dagen overuren. We willen snel duidelijkheid van de overheid, want het is verschrikkelijk om te zien hoe mensen zo goed werk leveren, maar steeds meer gedemotiveerd geraken en er zelfs ziek van worden. Het aantal ziektedagen is verdubbeld en zelfs bijna verdrievoudigd. Ze krijgen burn-outs omdat ze op zijn. Er moet dan ook dringend iets veranderen. Onze bazen verwijt ik niks. Het zijn de politici die dringend wakker geschud moeten worden."
gepost 8 years ago, op woensdag, 28 december 2016 door
Bob-controles door de snelwegpolitie? Zo weinig mogelijk. 's Nachts politie op het water of in stations? Vergeet het. ACV-voorzitter van Oost-Vlaanderen Dirk Schockaert uit met een ludieke kerstboodschap, in kerstmanpark, zijn ongenoegen. "Zo kan het echt niet langer. Onze mensen, die zo goed werk leveren, geraken gedemotiveerd en moeten afrekenen met een burn-out." JURGEN EECKHOUT, SABINE VAN DAMME De federale politie kampt al lange tijd met een groot personeelstekort in het hele land. Dat is een publiek geheim, dat alleen maar versterkt werd door de inzet op terreur en de illegalenproblematiek. "Dat daarop wordt ingezet is normaal. Maar het gewone werk moet ook gedaan worden", zegt Schockaert. Verkleed als kerstman maakte hij een filmpje waarin duidelijk was dat er vanalles moet veranderen. "Anders is het gedaan met de federale politie."
Als we kijken naar de scheepvaartpolitie, zien we eenpersoneelstekort van 60 procent. "Zo is er maar één patrouilleboot die sporadisch wordt ingezet. 's Nachts is er nooit politie te water. Gelukkig zijn we gespaard gebleven van zware aanvaringen en calamiteiten, want aan onze haven liggen heel wat Seveso-bedrijven (chemische bedrijven, red.). Slechts met 28 politiemensen moet de Gentse scheepvaartpolitie instaan voor de basispolitiezorg, voor het Schengen-grenstoezicht en voor alle taken op vlak van scheepvaart voor groot Oost-Vlaanderen. Overdag wordt al twee jaar met een minimumbezetting gewerkt. Tijd voor controles op drugs, chemicaliën, ... is er niet meer. Boten die vijftien jaar oud zijn en niet meer werken, worden vervangen door nog oudere boten die toevallig nog werken."
Maar ook de collega's van de wegpolitie zitten volgens Schockaert met de handen in het haar. Verouderde wagenparken, met wagens met meer dan 400.000 kilometer op de teller, zijn er jammer genoeg wel. "Ga dan eens achter snelle voertuigen aan. In België is er nood aan 130 nieuwe voertuigen, terwijl we er voorlopig maar 50 krijgen. Ik durf niet te denken hoe laag het aantal wagens voor onze Oost-Vlaamse posten zal zijn. Bob-campagnes? Het absolute minimum." Bij de spoorwegpolitie van hetzelfde laken een broek. "Avond - of nachtwerk is uit den boze. Politiemensen in een station op een laat uur tegenkomen, dat zou echt al moeten lukken."
Op instorten Dan zwijgen we nog over de accommodatie waarin de federale flikken moeten werken. Sommige gebouwen, zoals dat aan de Groendreef in Gent, staan bij wijze van spreken net niet op instorten. "Stenen liggen er los, het beton is rot. Het water is soms bruin. Toestanden die je hier toch niet verwacht."
Schockaert denkt echter aan het welzijn van zijn mensen. "Zij hebben ook allemaal een gezin. Maar dat moet allemaal wijken. Sommigen staan zelfs met dertig dagen overuren. We willen snel duidelijkheid van de overheid, want het is verschrikkelijk om te zien hoe mensen zo goed werk leveren, maar steeds meer gedemotiveerd geraken en er zelfs ziek van worden. Het aantal ziektedagen is verdubbeld en zelfs bijna verdrievoudigd. Ze krijgen burn-outs omdat ze op zijn. Er moet dan ook dringend iets veranderen. Onze bazen verwijt ik niks. Het zijn de politici die dringend wakker geschud moeten worden."